Skolotāji meklē, kā padarīt matemātiku interesantāku un jautrāku. Pēdējos gados daudzās skolās svin Pī dienu (angl. Pi Day).

Pī dienu svin 14 martā, jo skaitlis pī sākās ar 3,14 (trešais mēnesis, 14 diena). Pī dienu iesāka San Fransisko muzejā 1988. gadā. Šo dienu tagad svin daudzās skolās Amerikā un 2019 UNESCO dēvēja 14. martu kā Starptautisko Matemātikas dienu.

Angliski pī un “pie” ir homofoni. Tikai, dzirdot šo vārdu, nevar pateikt, vai ir runa par matemātisko skaitli vai par ēdienu, kas sagadīšanās dēļ tiek cepts riņķa formā. “Pie” var būt pamatēdiens, bet visbiežāk ar “pie” saprotam saldo pīrāgu. Pīrāgu mīklu pilda ar augļu maisījumiem vai dažādu veidu pudiņiem un pārklāj ar mīklas kārtu. Ļoti iecienīts ir ābolu “pie”.

Skolās dažādi svin Pī dienu: pacienā skolēnus ar pīrāgu vai kaut kādu riņķa veida saldumu. Skolotāji arī mēģina izmantot dienu, lai mācītu par pī.

Bieži atkārtota nodarbība Pī dienā ir mērīt visādu veidu vāku riņķa līnijas garumu (C) un diametru (d) ar mērlentēm. Uztaisot tabulu, skolēni tad dala: C/d katram vākam un atklāj, ka vienmēr iznāk nedaudz vairāk nekā 3.

Ir nopērkami bērnu grāmatas un plakāti par pī, t-krekli un pat šķīvji, kas rāda pāri par simts skaitļa pī ciparus.

Tā skolēni iegūst jaunas zināšanas, bet vissvarīgāk dod sajūtu, ka no matemātikas nav ko baidīties! Tā arī var būt noteiktā ziņā interesanta un jauka.

Pī svinībām nav jābūt tikai skolēniem. Konkordijas universitātē Čikāgā meklējām veidu kā palīdzēt studentiem draudzēties. Pī dienā izrādījās, kā viena atbilde šim izaicinājumam! Rīkojam pasākumu vēlā pēcpusdienā. Piedāvājam picu un mūsu pašu ceptos saldos pīrāgus. Viens no pasniedzējiem piedāvā īsu prezentāciju vai vada aktivitāti. Pēdējos gados esam pārrunājuši matemātikas ietekmi vēlēšanās un ģeometriju japāņu origami figūrās. Parasti sanāk ap 20 studentu. Pī diena dod mums vietu neformālām sarunām ar studentiem un iespēju labāk iepazīties.

LU Bibliotēkā ir grāmatas par skaitli pī, meklējiet PRIMO un atradīsiet! Sākumam var iepazīties ar šo.

 

Avots →