Iespēju studēt, nepametot savu dzimto novadu un turpinot strādāt, izmanto studenti septiņās Latvijas Universitātes (LU) filiālēs Latvijā. Augstvērtīgu izglītību Latvijas reģionos pieprasītās profesijās var iegūt arī Madonā. Vai filiāle veidojas par novada kultūrizglītības zinātnisko centru? Kādās studiju programmās LU filiālē Madonā tiek piedāvāta augstākā izglītība, un kā to vērtē studenti, — “Stars” vēlējās noskaidrot, uzrunājot filiāles vadītāju.

- Madonas filiāle tika atvērta 1997. gadā, un līdz 2017. gadam, tāpat kā vēl 7 filiāles Latvijā, tā bija Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) filiāle. Pēc šīs augstskolas reorganizācijas filiāli pārņēma Latvijas Universitāte (LU), - laikrakstam atgādina LU Madonas filiāles vadītāja LOLITA KOSTJUKOVA. - Šobrīd mūsu filiālē reģiona iedzīvotājiem piedāvājam mūsdienu vajadzībām atbilstošu un kvalitatīvu, divu fakultāšu - Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes, kā arī Sociālo zinātņu fakultātes - studiju programmu izglītību.

- Pastāstiet tuvāk par studentu iespējām mācīties.

- LU Madonas filiālē ir akreditētas piecas studiju programmas. Viena no tām ir pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programma "Pirmsskolas skolotājs", kurā uzsākot studijas vai to absolvējot, ir iespēja strādāt par vispārējās izglītības pirmsskolas pedagogu. Studijas programmā "Sporta treneris" (piedāvātās specializācijas: basketbols, futbols, volejbols, teniss un sagatavošanā - vispārējā fiziskā sagatavotība) ļauj strādāt par treneri interešu un profesionālās ievirzes izglītības iestādē vai sporta klubā. Tāpat filiāle piedāvā bakalaura līmeņa studiju programmu "Sākumizglītības skolotājs", kurā studijas var sākt gan no 1. kursa, gan tie, kuriem ir iegūta pirmā līmeņa augstākā izglītība studiju programmā "Pirmsskolas skolotājs", - no 2. kursa, lai strādātu sākumskolā 1.-6. klašu posmā, no 3. kursa, apgūstot moduli, kas dod tiesības strādāt ar skolēniem 1.-3. klašu posmā. Absolvējot bakalaura studiju programmu, ir iespēja strādāt izglītības iestādē par metodiķi vai vadītāju vai arī turpināt studijas nākamajā līmenī - maģistra studiju programmā. Bez tam mūsu filiālē iespējams studēt bakalaura līmeņa studiju programmā "Sociālais darbs", kas sagatavo sociālā darbinieka speciālistus. Absolventiem, kuri, piemēram, LU P. Stradiņa Medicīnas koledžā ir pabeiguši pirmā līmeņa studiju programmu "Sociālais rehabilitētājs", Latvijas Universitāte piedāvā turpināt studijas bakalaura programmā. Maģistra līmenī filiālē iespējams studēt programmu "Izglītības zinātnes", kur tiek piedāvātas divas formas: īsā (moduļi: "Skolotājs mentors", "Dažādība un iekļaušanās izglītībā", "Izglītības vadība", "Cilvēku uzvedība un konsultēšana izglītībā") un garā forma (modulis: "Pedagoģija", kas ir iespēja apgūt pedagoģisko, pedagoģiskās līderības un pētniecisko kompetenci studentiem ar vai bez iepriekšējās pedagoģiskās izglītības).

- Kuras Madonā ir pieprasītākās studiju programmas?

- Pēdējos gados pieprasītākās ir pirmā līmeņa studiju programmas "Pirmsskolas skolotājs", "Sporta treneris", kur šajā semestrī filiālē studē vairāk nekā 70 studentu. Bakalaura izglītību ieguvušajiem ir interese par maģistra studiju programmu "Izglītības zinātnes", kurā, lai arī šajā studiju gadā grupa Madonas filiālē neizveidojās, interesentiem piedāvājam studēt Rīgas grupā, ko vairāki madonieši labprāt izmanto.

- Vai nav tā, ka mācību vide, bāze, studējot Rīgā, ir kvalitatīvāka?

- Tam īsti nevaru piekrist. Visiem studējošajiem Madonas filiālē kā lekciju vieta ir telpas Madonas pilsētas vidusskolā. Ēkā tikko kā noslēdzās pārbūves projekts, līdz ar to studentiem un docētājiem tiek piedāvāta moderna, mūsdienīga, studiju un darba procesam atbilstoša vide.

Studijas tiek organizētas studentiem ērtā un izdevīgā veidā - nepilna laika klātienē un neklātienē. Tas nozīmē, ka lekcijas notiek vienu reizi nedēļā - sestdienā, pedagoģiju studējošajiem - arī pirmdienu vakaros, lekcijas tiek organizētas attālinātā formā. Madonas filiāli kā studiju vietu izvēlas tie studenti, kuriem kā lekciju diena ērtāka ir sestdiena, bet, piemēram, Cēsu filiālē, lekcijas notiek otrdienā vai trešdienā, ko par ērtu uzskata vairāk nekā 500 studentu no Vidzemes reģiona.

- Vai ir jūtama vietējās pašvaldības interese un atbalsts?

- Patiešām lielu ieguldījumu speciālistu piesaistei novadam sniedz Madonas novada pašvaldība, piedāvājot stipendiju un finansējuma atbalstu studiju maksā. Pašvaldība ir izvirzījusi vairākas atbalstāmās jomas: izglītībā - atbalsta personālam iekļaujošā izglītībā: speciālais pedagogs, logopēds, izglītības psihologs, sociālais pedagogs. Tāpat pedagogiem ar kvalifikāciju dabaszinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas jomā, vācu valodā vai citā ES oficiālajā valodā, mūzikā, latviešu valodā un literatūrā. Atbalsts tiek sniegts arī sociālā darba speciālistiem un veselības aprūpes speciālistiem.

- Vai var teikt, ka augstskolas filiāle veidojas par novada kultūrizglītības zinātnisko centru?

- Reģiona attīstībā būtiska nozīme ir kvalificētiem un izglītotiem speciālistiem. Vairāk nekā 25 gadus Madonā pastāv augstskolas filiāle, kurā ir iespēja iegūt augstāko izglītību, galvenokārt izglītības nozarē. Līdz ar to ir uzkrāta pieredze, izveidota sadarbība un iekoptas tradīcijas. Latvijas Universitātes ikgadējās starptautiskās zinātniskās konferences ietvaros filiālēs tiek organizētas reģionālās konferences, aktualizējot reģionam svarīgus jautājumus, saistītus ar ilgtspēju un labbūtību izglītības, sociālās, uzņēmējdarbības un citās jomās. Šīs konferences notiek attālinātā režīmā, to saturu noklausās pat vairāki simti klausītāju visā Latvijā.

Sadarbībā ar partneriem - bibliotēkām, muzejiem, kultūras un sporta iestādēm - pilsētā tiek izliktas Latvijas Universitātes Bibliotēkas vai Muzeja sagatavotās ceļojošās izstādes, notiek zinātniskie lasījumi, kuros iesaistīti gan LU mācībspēki, gan filiāles studenti un absolventi.

- Kā var raksturot mūžizglītības piedāvājumu?

- Mūžizglītības programmu piedāvājums ir plašs dažādās jomās - izglītībā, uzņēmējdarbībā, interešu izglītībā, un būtiski, ka mācības notiek gan klātienē, gan attālināti, tās ir gan par maksu, gan valsts finansētas.

Mūsu filiāles studiju un kursu absolventi vada un strādā kultūras un izglītības organizācijās, valsts, pašvaldību un privātajās struktūrās. Filiālē studē vai turpina studēt arī citu augstskolu absolventi, iegūstot otro vai pat trešo izglītību, kas apliecina mūžizglītības nepieciešamību reģionā. Novada iedzīvotāji iegūst izglītību tuvāk mājām, izjūt ģimenes un darba devēju atbalstu, ērti apvieno savu profesionālo darbību ar ģimenes dzīvi. Kā teikts OECD veiktajā pētījumā, tieši ģimenes atbalsta trūkums nereti ir viens no iemesliem studiju pārtraukšanai un salīdzinoši lielam studentu atbirumam augstskolās Latvijā. Mums tas iet secen.

Uzņemot studētgribētāju filiālē, apzināmies, ka daudziem tas ir viens no lielākajiem dzīves izaicinājumiem, īpaši, ja sapnis par augstāko izglītību vai profesijas maiņu tiek realizēts krietnu laiku pēc vidusskolas atestāta iegūšanas. Priecājos, ka filiālē ir laiks un iespēja katru studentu uzrunāt un uzklausīt individuāli, izvēlēties viņam piemērotāko komunikācijas veidu attiecībā arī uz mācībspēkiem. Pats students savu studiju laiku uztver kā individuālu pieredzi, izmanto iespēju sevi veidot, stiprina līderības iezīmes gan studiju grupā, gan darbavietā, gan vietējā kopienā, līdz ar to kļūst atpazīstamāks un straujāk veido karjeru. Mēs, augstskolas filiālēs strādājošie, jūtam lielu atbildību par labvēlīga mikroklimata veidošanu, studentu labbūtību un talantu attīstību. No kursa uz kursu liecinām par katru labo praksi, piemēram, kursa vecākā veiksmīgu sadarbību ar kursabiedriem, labvēlīgu kursa mikroklimata uzturēšanu. Ir bijuši gadījumi (īpaši pirms noslēguma darbu izstrādāšanas un aizstāvēšanas), kad iesakām vērsties pēc psiholoģiskā atbalsta pie LU psihologa, kas studējošajiem ir bez maksas, lai konsultācijās ar speciālistu studentiem palīdzētu ieraudzīt nepieciešamos resursus.

Vienādojumā par mūžizglītības gūšanas iespēju mūsu filiālē ir jāsarindo vairāki mainīgie lielumi, racionāli jāizvērtē dažādi aspekti: sistēmiskās pārmaiņas augstākās izglītības reformu kontekstā, studiju un darba procesu attālināta vadība, speciālistu pieprasījuma dinamika reģionā un izglītības pakalpojuma sniedzēju iespējas pielāgoties tirgus pieprasījumam, demogrāfiskās pārmaiņas, un būtiskas ir arī studiju procesa izmaksas no vienas puses un iedzīvotāju maksātspēja no otras puses.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par pielikuma "Lasi. Vērtē. Analizē" saturu atbild SIA "Laikraksts STARS".

Rakstu lasi arī šeit www.estars.lv →

Dalīties